Gastblog Schuil-tjes - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Annette Schuil - WaarBenJij.nu Gastblog Schuil-tjes - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Annette Schuil - WaarBenJij.nu

Gastblog Schuil-tjes

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

24 Februari 2012 | Guatemala, Antigua

A is van Abc-tje*

Heb nachten wakker gelegen (lees: drie baantjes in het zwembad gezwommen) met de vraag hoe ik de familie aan het gastbloggen kon krijgen. Uiteindelijk hebben we, op onze laatste avond samen, tussen het bestellen van de hoofdgerechten en het eten ervan door, de letters van het alfabet doorgenomen en met elkaar gedeeld wat er in ons opkwam. Dit abc-tje is het resultaat ervan!

*(maar ook van: Annette, Arie, Alpha-vrouwtje, anti lopen (m.a.w. Paultje), aap, aankomst, afscheid)

B is van Bommetje*

We zijn heel wat keren vol enthousiasme het zwembad ingesprongen onder een luid “La Bombaaaa!”. Naast de solo-bommetjes hebben we nog heel wat andere variaties geprobeerd, waaronder: met zo’n 20 Amerikaanse meiden, met een klein Duits jochie en natuurlijk de familie-bom in verschillende samenstellingen.

* (maar ook van: bier, Bergerac, borsten, billen, buikgriep, brulaap, bi-fi, boek, baard, besluiteloos)

C is van Canopy*

Terwijl ik genoot van wat quality time met ons mam, zijn Tim, Niek, Paultje en pa tegen het eind van de vakantie nog even gaan canopy-en (parcours hoog in de bomen, waarbij je van het ene naar het andere plateau “vliegt” aan een staalkabel). Ze kwamen blij en heel terug; de stoere verhalen laat ik ze graag zelf vertellen!

*(maar ook van: con mucho gusto, Costa Rica, cevecha, cojones, cicades)

D is van Dieren*

Kikkers (in vele maten en kleuren), een luiaard (door een telescoop te zien als een wollig proppje in de boom...), apen (heerlijk om wakker te worden met het geluid van brulapen), dolfijnen (tijdens een boottoertje), iguana’s en andere hagedissen (onze favoriet was toch wel de Jezus Christ Lizard), krokodillen, vlinders, spinnen, wasberen, miereneters, hertjes, (zwerf)honden, ossen en vogels........heel, heel, heel veel vogels!

*(maar ook van: domino, dokter)

E is van Espanol*

We waren allemaal erg onder de indruk van het Spaans van broertjelief (met name gezien zijn resultaten voor de vreemde talen op de middelbare school...)! Maar in drie weken tijd hebben we allemaal wel wat woordjes opgepikt. Zo werd iedere “Como esta?” (Hoe gaat het?) na een paar dagen al door ons beantwoord met een enthousiast “Pura Vida!” (puur leven; een typisch Costa Ricaanse uitspraak)!

*(maar ook van: eten, epifiet, eco travel)

F is van Familie*

Maar de F had net zo goed kunnen staan voor “Feest”, want ondanks de S van Spanningen mag ik na drie weken toch wel concluderen dat we het leuk hebben met elkaar (zie ook de H van Haha)!

*(maar ook van: feest, fiesta, familie, fruit, facebook, filet mignon, film, foto)

G is van Guatemala*

Want daar zit ik nu! Op de luchthaven van Havana werd ik bij het inchecken voor mijn vlucht naar Costa Rica gedwongen om een vliegticket te boeken als bewijs dat ik Costa Rica ook weer zou verlaten. Anders mocht ik het land niet in...Een beetje voor het blok gezet en zonder al te veel info voorhanden, heb ik toen een vliegticket gekocht van Costa Rica naar Guatemala (onder meer omdat ik wist dat Tim en Niek het hier erg mooi vonden 2 jaar geleden).

*(maar ook van: gezelligheid, groepsvakantie, gelul, ga je lekker, gezondheid, gaillo pinto)

H is van Haha*

Want gelachen hebben we! Om papa’s dappere poging de kokosnoot BH te passen die ik voor Niek uit Hawaii had meegenomen, om onbedoeld grappige uitspraken als “je hebt goeie bobbels” (Paultje tegen m’n moeder), om Niek die dacht mij te laten schrikken maar daarbij niet mij maar de Duitser achter haar de stuipen op het lijf joeg, etc.

*(maar ook van: hieperdepiep, hoera, hangbrug, hot springs, hamburgers, hardlopen, howler monkey, hotel/ huisjes)

I is van Ik hoor wat je zegt*

En meer van dit soort uitspraken die de vakantie (veel te vaak?) zijn uitgesproken. Sommige tegen het irritante aan, sommige grappig, anderen gedenkwaardig. Zo waren daar bijv. ook "Ik ben nog nooit zo nat geworden dat ik niet meer droog werd" (mijn lijfspreuk), "hoe hoe" (naar de, voor mij toen nog onbekende duiven hype in NL), "Ik moet beter naar Arie luisteren" (m'n moeder), "wat een gelul" (oepsje van Niek) en "ga je lekker?" (ik noem geen namen, maar Paultje had hierna wel wat goed te maken met iemand).


*(maar ook van: irritaties, indrinken, Imperial)

J is van Jeuk*

Van muggen, sandflies en verbranding! We werden er alle zes gek van (jeuk = niet leuk)!

*(maar ook van: Jezus Christ Lizard, jugo)

K is van Kotsen*

De eerste dagen van de vakantie waren Niek en Tim niet lekker en ik heb de wc bril ook een keer een flinke knuffel gegeven...

*(maar ook van: krokodil, kokosnoot, kado’s, kolibri)

L is van Lekke band*

Met onze stoere Toyota Rav’s hebben we heel wat onverharde kilometers mogen rijden. Geen wonder dat we (ik noem geen namen, maar degene die gegokt hadden dat pa de eerste lekke band zou rijden hebben een told-you-so dansje gedaan) op een morgen dan ook een lekke band reden. Maar met 6 man/ vrouw is het wisselen van een bandje peanuts en binnen 7 minuten zat de nieuwe alweer onder de auto.

*(maar ook van: lol, leuk, lolly, lieffie, lachen, lopen)

M is van Manuel Antonio*

Paultje’s favoriete Nationale Park dat we tijdens de vakantie hebben bezocht. We hebben daar o.a. tussen de whitefaced monkeys gestaan, wasberen bij het strand gezien en iets dat op een miereneter leek, een baby luiaard hoog in een boom, schitterende wandelingen gedaan door het bos én aan het eind heerlijk afgekoeld in de zee. Behalve National Park Manuel Antonio hebben we ook National Park Rincon de la Vieja, National Park Tortuguero, National Park Volcan Arena en National Park Marino Ballena bezocht.

*(maar ook van: mama, Mama Mia, mariposa, muggen)

N is van Niek’s neus*

Een handstand in een zwembad met een verhoogd stenen bankje aan de zijkant blijkt niet zo’n best idee...Sterker nog: als die handstand niet goed wordt uitgevoerd (door bijv. alcoholgebruik), dan is dat zelfs een heeeeel slecht idee! Getuige ook de bloedneus van Niek direct na dit trucje en de dikke neus de dagen erna!

*(maar ook van: nog een keertje)

O is van Oorpijn*

Ooit naar een dokter geweest met de hele familie? Nou, volgens paps is het een echte aanrader! Naast de K van Kotsen en de N van Niek’s neus, was daar namelijk ook nog de O van Oorpijn! Na een paar dagen pijn lijden zijn we met papa toch maar even naar de dokter geweest. Paultje is naar huis vertrokken met oorpijn en blijkt een dubbele oorontsteking te hebben!

*(maar ook van: onverhard, overwinning, overdoen voor de film)

P is van Paardrijden*

Na 5 stappen op het paard wilde ze afstappen en écht ontspannen zat ze de hele rit niet (alhoewel er aan het einde toch voorzichtig een handje los ging), maar ze heeft het ‘m toch maar even geflikt: mama heeft paardgereden! En uiteindelijk hebben we dus toch allemaal een leuke ochtend gehad! Don René nam ons mee op een schitterende rit door het bos, door riviertjes en met een stop bij een waterval waar we mochten zwemmen.

*(maar ook van: panne, pina met/zonder colada, pinata, pick-up, papas fritas, Paultje machen)

Q is van Quetzal*

Door een telescoop hebben we een glimps op kunnen vangen van de quetzal (vogel). In Guatemala is het ook de naam van de valuta.

*(maar ook van: queque)

R is van Raften*

Kon ma van het paardrijden uiteindelijk toch genieten, dit was er eentje die ze graag aan zich voorbij liet gaan! Dus terwijl wij met z’n 5-en zijn gaan raften, heeft ma gekozen voor een wat rustiger (en droger) boottochtje! En zo hadden we alle zes een leuke ochtend!
Het zal niemand verbazen dat 4 Schuilen en 1 Tetteroo in één boot niet bepaald een fluisterbootje geeft, met natuurlijk als gevolg dat onze gids erg z’n best deed om ons uit de raft te laten vallen......en niet geheel zonder succes.

*(maar ook van: regenwoud, rijden, rondreis, rog, rum, reunie)

S is van Spanningen*

Waarschijnlijk onvermijdelijk wanneer je lange tijd met een groep mensen optrekt van verschillende sexes, leeftijden en met verschillende interesses....spanningen. Omdat we vermoedden dat de meeste irritaties werden veroorzaakt door besluiteloosheid, heb ik het "Alpha-vrouwtje" in het leven geroepen. Iedere dag benoemde ik een Alpha-vrouwtje (feit dat het Alpha-vrouwtje op sommige dagen een man was, veranderde niks aan de titel) die als taak had knopen door te hakken! En dat systeem werkte aardig!

*(maar ook van: San José, sportschoenen, sigaren, scrabble, Schuil Party, snorkelen, snoepen, schildpad, strand, schrikken, sjoelen)

T is van Time flies*

Cliché misschien, maar heel erg waar! Drie weken geleden werd ik door de familie op de luchthaven in San José opgewacht (zij waren iets eerder aangekomen dan ik), en zo stond de hele club me donderdagochtend alweer bij m’n gate uit te zwaaien! Ik kon op het laatst niks meer naar ze schreeuwen door de enorme brok in m’n keel. Afscheid nemen s*cks!

*(maar ook van: Tetteroo, Toyota, toekan, toilet papier, topscore, Tortuguero)

U is van Uitkijken*

Gelukkig werd er zo af en toe stiekem al gesproken over “de volgende keer”! Dit was de derde familievakantie en volgens mij is iedereen er voor in om deze tweejaarlijkse traditie in stand te houden!

*(maar ook van: uitslapen, uitleven, uitdaging)

V is van Verjaardagen*

Eigenlijk had ik maar één wens voor mijn 30e verjaardagsfeestje: geheel volgens Centraal/Zuid Amerikaans gebruik wilde ik op mijn verjaardag een pinata stukslaan (hoe ouder hoe gekker??)! En dus liepen we 5 dagen voor m’n verjaardag met een rose Dora the Explorer pinata te zeulen. Eigenlijk begon toen m’n feestje al en is’ie pas 10 dagen later geeindigd toen m’n collega’s nog cake hebben gegeten op m’n gezondheid! Was me de verjaardag dus wel: 3 dagen voor m’n verjaardag werd ik door het hotel al getrakteerd op een pina colada in een uitgeholde ananas (door de pinata was er wat verwarring over de exacte datum van m’n feestje), m’n ouwejaarsavond hebben broer en schoonzus ingebroken in ons huisje en de boel versiert met slingers en balonnen, op m’n échte verjaardag werd ik getrakteerd op een meertalig “lang zal ze leven” en kado’tjes, en lagen we ’s avonds met cocktails te poedelen in waanzinnige hot springs, een dag later kon ik nog wat kinderen blijmaken met m’n verjaardagsbalonnen en was ik ook flabbergasted toen ik de enorme hoeveelheid felicitaties in m’n inbox, op m’n blog en facebook pagina zag! Gebak en kaarsjes hebben we bewaard voor Paultje’s verjaardag een dag na de mijne!

*(maar ook van: vakantie, verwachtingen, vliegen, vluchten, verbrand, vellen, vogel, vlinder, verzorgde reis, vroeg op)

W is van Wegwerpcamera*

Drie digitale compact camera's, een spiegelreflex camera, een filmcamera én een wegwerpcamera...kunnen niet zeggen dat deze vakantie niet goed is vastgelegd! Houd Facebook in de gaten voor wat foto's!

*(maar ook van: walvis, warm, weerzien, watervallen, water, walky-talky, wijn, wi-fi, wandeling, wegwerpcamera)

X is van Xtra kilo’s

Veel vers fruit in de morgen en verwerkt in lekkere fruitsapjes, maar daarnaast ook heel veel minder gezonde en “slanke” voedingsmiddelen. We hebben echt heerlijk gegeten (en gesnoept) en na de beperkte Cubaanse keuken was iedere maaltijd voor mij ook echt een feestje! Honger hebben we in ieder geval niet hoeven lijden en de aankondiging bij het welkomspraatje dat de meeste mensen zo’n 4 kilo aankomen tijdens hun verblijf in Costa Rica zou ook voor (sommigen van) ons wel eens opgegaan kunnen zijn!

*(maar ook van: ex-en, kusje)

Y is van Yathzee*

Iedere avond (voor sommigen van ons tot vervelends toe...) werd er wel een potje Yatzhee gespeeld. Waarbij Tetteroo uiteindelijk de Schuil “regels” overnam (enen gooi je niet, een grote straat moet je in één keer gooien, etc) en de Schuiltjes de Tetteroo gewoontes overnamen (o.a. de high fives bij iedere gegooide Yathzee). Maar er is ook nog gedomino’d, gescrabbled, gesjoeld en jawel, lieve collega’s: gerummicubd!

*(maar ook van: Yves)

Z is van Zin maken*

Nee, deze komt niet van de familie. Ik vind dat ik één letter in dit blog wel voor mezelf mag opeisen! De “Z” is voor “Zin maken”, omdat ik na het afscheid met de familie weer echt even zin moet maken om de wereld op eigen houtje te ontdekken! Geen reden tot zorgen hoor, want ik verwacht dat dit niet meer dan een dag of twee zal duren! De onzekerheid die een nieuw land, een nieuwe cultuur en mijn (ongeplande) manier van reizen met zich meebrengt, biedt tenslotte ook weer een onbeperkt aantal mogelijkheden! En de één ongetwijfeld nog geweldiger, stoerder, gekker, onvergetelijker, mooier dan de ander. De keuze is reuze....gelukkig ben ik een verdomd goed Alpha-vrouwtje!

*(maar ook van: zwemmen, zielig, ziekte, zon, zonsondergang, zout-zout, zoogdieren, zonnebril)

  • 24 Februari 2012 - 22:05

    Ruben:

    Altijd leuk om weer een verhaaltje te kunnen lezen voor het slapen gaan (het is hier 23.00 uur)!
    Enne... chronologisch leest toch handiger! Groet vanuit hier, Ruben

  • 25 Februari 2012 - 08:28

    Mo'tje:

    Jullie hebben het gewoon supergezellig gehad bedoel je?
    Het wordt tijd dat je hier de boel weer op komt vrolijken. Is jammer genoeg nog veel te veel nachtjes slapen...snik...

  • 25 Februari 2012 - 09:31

    Paultje:

    Echt een geweldige trip en een fantastische ervaring. Familie Schuil bedankt, ik heb drie weken genoten :D:D Nu nog 68 nachtjes slapen voor het volgende avontuur!!

  • 25 Februari 2012 - 13:11

    Paul H.:

    Puur uit interesse, wat is "Paultje machen"...?

  • 27 Februari 2012 - 09:38

    Leonne:

    Leest heerlijk weg maar ik moet voortaan maar een uurtje eerder naar de zaak gaan als je zulke uitgebreide reisverhalen blijft schrijven. Of zou ik dit niet in de baas zijn tijd mogen doen?

    Misschien overbodig maar toch . . nog veel plezier!!

  • 27 Februari 2012 - 11:32

    Leo Ellen:

    He lieve schat we hebben genoten van jullie totaal verslag we hebben al een paar foto,s van Paul mogen zien en die waren geweldig. De draad heb je al weer opgepakt, en je weg al weer vervolgd, je kunt nu weer uitkijken naar het volgende weerzien in mei, met Paul, geniet maar met volle teug lieve groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Grote trip III

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Stemmen

02 Juni 2012

(bijna afge)lopen

15 Mei 2012

Viva La France!

02 Mei 2012

10, 9, 8, 7...euh...0!

13 April 2012

www.elterusten
Annette

Actief sinds 08 April 2011
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 63477

Voorgaande reizen:

03 Maart 2021 - 17 Juni 2021

Familietrip 2021

15 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Chili en Bolivia

19 Juli 2011 - 30 November -0001

Grote trip III

Landen bezocht: