Danku sinterklaasje! - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Annette Schuil - WaarBenJij.nu Danku sinterklaasje! - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Annette Schuil - WaarBenJij.nu

Danku sinterklaasje!

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

09 December 2011 | Verenigde Staten, Kailua-Kona

Oftewel: mahalo sinterklaasje (ja, m'n Hawaiiaans is beter dan het nooit geweest is)! Ik ben de hele week enorm verwend door de Sint!

Het eerste kado'tje was een vliegticket naar Kona (op The Big Island - Hawaii)! De bedoeling was dat ik, na een (eenzaam) nachtje San Francisco luchthaven, via Los Angelos naar Honolulu zou vliegen, maar door slecht weer bij LA was mijn vlucht vertraagd en miste ik mijn aansluitende vlucht naar Honolulu. Gelukkig was omboeken een makkie. Het moeilijkste was nog om de dame van Delta duidelijk te maken dat ik niet persé naar Honolulu hoefde, maar dat iedere bestemming op Hawaii prima was! De eerste vlucht richting Hawaii bleek naar Kona op The Big Island te zijn, dus dat is 'm geworden. De luchthaven op Kona is trouwens echt heel uniek: de bagagebanden, maar bijv. ook de check-in balies en de wachtruimtes bij de gates, zijn allemaal open (wel onder een dak, maar zonder muren).

Het tweede sinterklaaskado'tje was een vrijbrief om te gaan winkelen, omdat mijn rugtas wel "gewoon" naar Honolulu was gevlogen! Maar ja....wat heb je hier nou helemaal nodig?! Heb dus alleen het meest essentiele gekocht: slippers, zonnebrand en een snorkelset!

Het derde kado'tje was een zilveren Nissan Sentra (dat was wel even wat anders dan rijden in een ruim 6 meter lange camper....owh en het slaapt ook een tikkeltje anders)! Omdat het openbaar vervoer hier nog beroerder is dan dat in Waarder, heb je, om het eiland goed te kunnen verkennen, eigen vervoer nodig. De 6 dagen huurauto was dus een zeer welkom kado'tje van de Sint! En wat is een Nissan Sentra op Hawaii nou zonder een hula meisje op je dashboard (dat is bijna zoiets als Nick zonder Simon...)? Ik heb de auto dus eerst maar eens een beetje upgepimpt!

En toen waren er ook nog een paar ontzettend mooie grijs/roze Puma sneakers. Oké, eerlijk is eerlijk: die heb ik mezelf kado gedaan! Hoe kan ik anders m'n schoen zetten als ik m'n enige paar schoenen aan heb?

Rijden, lopen en kamperen in Volcanoes National Park was ook echt een kado'tje! Het maakte onder andere veel indruk om in het donker de constante wolk stoom die uit één van de kraters komt helemaal oranje verlicht te zien door de gloeiend hete magma eronder!

Het zesde kado'tje was een soort surprise geworden. De meest mooie zonsondergang (en sterrenhemel) kun je hier zien vanaf Mauna Kea (wat "witte berg" betekent), maar deze berg is alleen op te rijden met een 4WD. Dus besloot ik vanaf het info centrum (waar je minimaal een uurtje moet doorbrengen om hoogteziekte te voorkomen) te gaan liften. Na een poosje kreeg ik een lift van een Tsjechisch koppel (zo één met een niet al te aantrekkelijke man en een bloedmooie vrouw) in een leuk rood Jeepie, maar halverwege de beklimming (na wat gespannen gesprekken en doelloos op knopjes drukken) besloot m'n Tsjechische chauffeur om te keren omdat hij verwachtte het niet te redden met de benzine...Ik besloot niet mee terug te rijden, maar verder te gaan liften. De volgende lift die ik kreeg was van twee meiden (waarvan er één net 14 maanden op de Zuid Pool had gezeten) die via een vriendje van een vriendje waren uitgenodigd voor een rondleiding in één van de telescopen op Mauna Kea! En ik was welkom om mee te komen! Dus eerst de meest waanzinnige zonsondergang gezien vanaf wat voelt als het topje van de wereld en vervolgens een fraai stukje techniek mogen bewonderen!

Kado nummer zeven kreeg ik een dag later, toen ik 2,5 uur op Americo's broertje mocht rijden door de schitterende Waipio Valley.

Het laatste sinterklaaskado'tje heb ik vandaag gekregen: twee schitterende duiken! Op mijn tweede duik spotte ik een eagle ray! Waanzinnig mooi gezicht hoe die beesten door het water vliegen!

Nu Sinterklaas weer achter de rug is, beginnen de voorbereidingen voor Kerst! Waar ze hier op Hawaii trouwens al die kerstbomen vandaan halen is me echt een raadsel (net als waarom de kerstman hier een dik pak draagt in plaats van een zwembroek. Een paar vliegende rendieren snap ik met al die eilanden overigens wel!). Maar omdat Kerst voor mij met name een familiefeestje is, valt mijn Kerst dit jaar in februari! Ik blijf voorlopig nog even in de "hij komt, hij komt" stemming (of beter gezegd "zij komt, zij komt), want ik verheug me nu op Lin d'r komst! Begin januari zien we elkaar op Bonaire!

Maar voorlopig blijf ik nog een poosje op Hawaii plakken. Het is hier werkelijk schitterend (o.a. waanzinnige flora en heerlijk vers fruit!) en het blijft me verrassen. Zo heb ik meer regen gehad op mijn roadtrip dat ik me had voorgesteld (maar ja, daardoor is het hier ook zo ongelooflijk groen), heb ik op Mauna Kea zelfs sneeuw gezien, zag ik onderweg opeens een zebra (oké achter een hek), is een stel slapende zeeschildpadden op het strand blijkbaar helemaal niet zo bijzonder en lijkt het alfabet hier bijzonder kort te zijn.

Een mooi voorbeeld daarvan: morgen vlieg ik naar KAHULUI op MAUI. Zie: maar 4 medeklinkers en 3 klinkers! 't Leven is hier zo simpel!

  • 10 December 2011 - 07:12

    Paul H.:

    Realiseer je je wel goed genoeg dat je op de hoogste berg van de wereld hebt gestaan...?

  • 10 December 2011 - 08:13

    Ellen:

    Wauuuuuuuuw Annette, we worden er stil van, wat vertel je toch heerlijk liefs dikke knuffel Leo Ellen

  • 10 December 2011 - 15:25

    Thomas Houkes:

    Volgens mij hebben wij die zebra ook gezien

  • 10 December 2011 - 19:39

    Mo'tje:

    Zo zo, jij bent goed bedeeld door de Sint. Ik moet het hier met een chocoladeletter doen....

  • 11 December 2011 - 20:56

    Irma:

    Ik heb een paar dagen op een antwoord zitten broeden... moet ik nu medelijden hebben of moet ik nu enorm blij voor je zijn. Het beeld dat je schetst van Hawaii is echter zo watertandend, zo verschrikkelijk niet-Nederland, dat ik heel veel moeite moet doen en het na twee dagen nog niet gelukt is echt medelijden met je te krijgen..... Dat is iets waar je af en toe toch even bij stil moet staan, wat een pijn je je medemens aan deze kant van de aarde doet met je verhalen.... Ondanks dat ik dol ben op mijn kerels, kan ik me voorstellen dat de volgende kreten over mijn dagelijkse beslommeringen het schrille contrast duidelijk maken: terwijl jij 18 meter onder de zeewaterspiegel aan het duiken was, lag ik 1 meter onder NAP een omgevallen bak lego op te ruimen. Toen jij ging winkelen, probeerde ik boodschappen te doen in de Plus (nog altijd Hoogendoorn, red), toen jij naar de mooiste zonsondergang keek, had ik hier al een week geen zon gezien, toen jij een lift kreeg van weer zo'n vriendelijke reiziger, zat ik al een uur te wachten op winterbanden bij de Kwikfit en toen jij 's nachts alwéér 9 hele uren achtereen had liggen tukken, stopte ik net de jongste na 4 mislukte pogingen in zijn bed.... tel je zegeningen.... Ik hoop dat dit contrast jou nóg meer doet genieten, have fun!!!! Knuffel Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Kailua-Kona

Grote trip III

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Stemmen

02 Juni 2012

(bijna afge)lopen

15 Mei 2012

Viva La France!

02 Mei 2012

10, 9, 8, 7...euh...0!

13 April 2012

www.elterusten
Annette

Actief sinds 08 April 2011
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 63480

Voorgaande reizen:

03 Maart 2021 - 17 Juni 2021

Familietrip 2021

15 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Chili en Bolivia

19 Juli 2011 - 30 November -0001

Grote trip III

Landen bezocht: